מגזין Dacia

האבולוציה של הצרכן החכם:
מהשוואת מחירים ליזמות פעילה

בבדיקה של אתר "גלובס" התגלה ש"אריזות חיסכון" גדולות לא תמיד משתלמות כלכלית. ובכל זאת: צרכנים רוכשים את האריזות הגדולות יותר בהמוניהן, למרות שברוב המקרים כלל לא תכננו לרכוש כמות גדולה שכזו. מדוע? זה מתחיל בלקיחת אחריות צרכנית של חישוב עלות ליחידה והשוואת מחירים, אך אי אפשר להתעלם גם מהאפקט הרגשי שיוצרת "אריזת חיסכון".

הפן הרגשי של הרכישה: כואב לנו להוציא כסף

פרופ' דן אריאלי, הכוהן הגדול של הכלכלה ההתנהגותית, ערך מחקר מעניין: במקום לגבות מהסטודנטים שלו תשלום עבור מגשי פיצה שהביא לכיתה, הוא גבה מהם תשלום על כל ביס שהם בחרו לקחת מהפיצה. כלכלית, המחיר הנמוך שגבה על כל ביס (פחות משקל) היה מאוד משתלם, אך חוויית ההנאה מהפיצה נפגמה ללא היכר. "מעולם לא ראיתי אנשים שלוקחים ביסים גדולים כל כך", סיכם אריאלי את הממצאים, והוסיף: "מה שפגם להם בהנאה הוא הכאב הרגשי הכרוך בתשלום –Pain of pay".

כאב התשלום הוא אחד המניעים הסמויים שלנו ברכישת אריזות חיסכון. אם, למשל, אני זקוק לשמונה סוללות AA אך מוצעת לי "אריזת חיסכון" של 16 סוללות, חלק מהשיקולים הלא מודעים שלי הם שאם ארכוש עכשיו 16 סוללות, הפעם הבאה שאצטרך להוציא כסף מהכיס על סוללות – מתרחקת. אני מעדיף לחוש עכשיו כאב גדול יותר, לתרץ אותו לעצמי כ"חיסכון", ולהרחיק את הכאב הבא.

מחקרי הכלכלה ההתנהגותית מוכיחים שוב ושוב שבעידן של מניפולציות שיווקיות ופסיכולוגיית צרכנים מורכבת, הצרכן צריך להיות חכם מתמיד כדי לעשות בחירות נכונות.

מהפכת הלואו-קוסט: צרכנים חכמים לוקחים אחריות

הצרכנות עברה שינויים משמעותיים בשנים האחרונות. אם בעבר צרכן חכם התאפיין בכך שטרח להשוות מחירים, כיום הצרכן החכם צריך להיות סוג של יזם. הוא צריך לקחת על עצמו אחריות: לברר מה הצרכים המדויקים שלו, להיות יצירתי באיתור השירות והמוצר שנותנים לו בדיוק את זה, ואז לחקור מחקר מעמיק על המוצר או השירות הנרכשים. מהפכת ה"לואו-קוסט" היא דוגמה קלאסית לאבולוציה שעבר הצרכן החכם.

מה יותר קל: לרכוש בקליק כרטיס טיסה של "הכול כלול" או למצוא דיל משתלם בלואו-קוסט? התשובה ברורה: כדי למצוא דיל משתלם צריכים לעבוד קשה. אנחנו צריכים להחליט אילו שירותי טיסה אנחנו באמת צריכים ואילו לא: כמה מזוודות אנחנו רוצים לקחת בהלוך וכמה בחזור, האם אנחנו רוצים לשלם על בידוק מהיר או על ארוחה בטיסה? אנחנו צריכים לברר אילו טיסות זמינות יש, מה שעות ההמראה והנחיתה ולתמרן בין כל אלה למציאת הדיל שהכי מתאים לנו. מחקר קצר בקרב החברים שלכם יגלה שהעסקאות המשתלמות ביותר בלואו-קוסט הצריכו השקעה של זמן ומחשבה.

כך גם לגבי לינה בחו"ל: הזמנת לינה דרך אתר שיתופי כמו booking.com מצריכה לקיחת אחריות: עליי לברר עם עצמי מה חשוב לי יותר: מיקום, פאר, ניקיון, מחיר, גודל חדר, ועוד שלל פרמטרים שלפיהם ניתן לחתוך את התוצאות באתר. בנוסף, עליי לקרוא ביקורות על המקומות הרלוונטיים כדי לראות שהעסקה אכן משתלמת ומה החסרונות של כל מקום ואם הם רלוונטיים לי.

השורה התחתונה: צרכנים אקטיביים שלוקחים אחריות על הבחירות של עצמם ומשקיעים בכך זמן – מרוויחים יותר.

"צריכים" או "רוצים"? זה לא אותו דבר

הצרכן החכם הוא לא רק אקטיבי ולוקח אחריות על בחירותיו – הוא יודע להבחין בין מה שהוא באמת "צריך" לבין מה שהוא "רוצה". הדילמה הזו מתרחשת בכל פעם שאנחנו נכנסים לסופרמרקט: יש לנו את הרשימה שהכנו מראש, רשימת ה"צריך", ויש את כל מה שקנינו מסביב כי פתאום "רצינו" בעקבות מבצע כזה או אחר או מוצר מפתה "חדש".

מתברר שהצרכנות משתנה גם בנושא זה, ופריחתה של כלכלת ה-On Demand (כלכלה לפי דרישה) מעידה על כך. המודל הכלכלי שבבסיס כלכלה זו הוא התמקדות בצורך האמיתי של הצרכן. למשל: תשלום על ביקור חד פעמי במכון כושר במקום רכישת מינוי, עבודה בחלל עבודה לפי הצורך במקום לשכור משרד, הזמנת סדרה או סרט משירות VOD במקום רכישת מינוי או פרויקט "תל אופן" שבו אנו משכירים אופניים לפי צורך בלבד.

מובילי המהפכה הזו הם בעיקר צעירים בגילאי 18–34, המהווים 49% מבין 22.4 מיליון משתמשי שירותי ה-on demand בארה"ב. עם זאת, המגמה בהחלט מגיעה גם לגילאים מבוגרים יותר: 29% בגילאי 35–54 ו- 22% בגילאי 55 ומעלה. גם בישראל כלכלה זו הולכת ופורחת וגורמת לצרכנים לקבל החלטות מדויקות ומשתלמות יותר.

השורה התחתונה: הצרכן החכם קונה רק את מה שהוא צריך, ויודע לסנן את רעשי הרקע.

לסיכום: צרכן חכם הוא צרכן שמשקיע בעצמו

אז מה מייחד את הצרכן החכם דור 2.0? הוא משתמש בטכנולוגיות להשוואות מחירים וסקירת מוצרים, מברר לעצמו את צרכיו במדויק, יודע לסנן רעשי רקע חברתיים ושיווקיים, ומקדיש מאמצים בתהליך הרכישה.  מילים אחרות: הוא משקיע בעצמו ומשלם רק על מה שהוא באמת צריך. כשהוא מצליח בכך, הוא נהנה יותר עם המוצר שרכש. ניתן לומר שהוא מצליח לאכול את הפיצה בכיף ולהשאיר אותה שלמה.

כתבות נוספות במגזין

דאצ'יה סנדרו, מבט מלפנים בנסיעה בעיר
הסופר-מיני שמאתגרת את הקטגוריה
דאצ'יה סנדרו שייכת לקטגורית רכבי ה"סופר-מיני". אולם בדיקת הנתונים היבשים, מאתגרת את השיוך הזה ומקרבת אותה יותר לפלח הגבוה יותר של המשפחתיות.
אבא ובת בקניות בסופר
יודעים להבחין בין "רוצה" לבין "צריך"?
להתפתות ל"מבצע" או לדלג מעליו? שרון לוין מ"פעמונים" בראיון שחוסך לכם כסף.
דאצ'יה דאסטר - מבט מאחור חונה על חוף קרוב לים
איך יודעים איזה רכב שטח מומלץ
רכבי דאצ'יה נחשבים לאמינים, חסכוניים בצריכת דלק, בעלי ביצועי שטח טובים ומחירם זול בצורה ניכרת. מומחי החברה מסבירים איך מוצאים את רכב השטח המומלץ.